Yabancı Dil Olarak Türkçe (YADOT) Öğretmenleri Buluşması
Yabancı Dil Olarak Türkçe (YADOT) Öğretmenleri Buluşması
1 Aralık 2012 Cumartesi günü 10:00-14:00 saatleri arasında İstanbul
Sabahattin Zaim Üniversitesi'nde gerçekleştirildi. Toplantıda Temel
Türkçe 1 müfredatında dilbilgisi konu sıralaması ve temalar ile ad durum
eklerinden akuzatifin öğretim meselesi görüşüldü.
Toplantı tutanağı:
- Sabahattin Zaim Üniversitesi’nden Doç. Dr. Vildan Serdaroğlu Coşkun’un
yönettiği toplantıda ilk olarak, yabancı dil olarak Türkçe eğitim ve
öğretimi alanında yeni çıkan kitap ve kaynaklar konuşuldu.
- Akuzatif ekinin Türkçedeki işlevi gündeme getirildi; öğrencilere hangi
aşamada, hangi bağlamda ve ne yolla öğretilebileceği konuşuldu.
- Bu konuda katılımcı öğretmenler sınıf içi deneyimlerini paylaştılar.
- Akuzatifin öğretiminde farklı yayınların yaklaşımları değerlendirildi.
Öğrencinin akuzatifin kullanımıyla ilgili ve genel olarak yaptığı
dilbilgisi hatalarının öğretmen tarafından ne zaman ve ne şekille
düzeltilmesi gerektiği konuşuldu.
- Bundan hareketle dört temel dil becerisinin (konuşma, okuma, yazma,
dinleme) yurt dışında ve içinde Türkçe öğrenen öğrencilere hangi
ağırlıkla verilebileceği tartışıldı.
- Öğreticinin derslerde az konuştuğu durumlarda bile çok konuşabildiği
gündeme getirilerek öğreticinin işlevinin büyük oranda öğrenciyi, dili
edinmede motive edici pratiklere yönlendirmek olması gerektiği ve vücut
dili ile görsellerden faydalanmanın önemi ortaya kondu.
- Öğreticinin derse hazırlıklı gelip gelmediğinin öğrenci tarafından
kolaylıkla gözlemlenebildiği ve öğretmenin hazırlıklı olmasının
öğrenciyi de motive ettiği belirtildi.
- A1 müfredatında kitap yazımı ve konu sıralaması konusunda İbrahim
Dilek söz aldı. Bu konudaki teorik yaklaşımlara örnekler verdi ve kitap
yazımında temel alınmak üzere yürütülen gereksinim analizlerinin
gerçekliği ve işlerliği olmadığı görüşünü dile getirdi.
- Öğrenici A1 dersinde yabancı bir dil olarak Türkçe ile ilk kez
karşılaştığı için ders kitabındaki konu sıralamasının daha fazla önem
arz ettiği, bu konuda süregelen yanlışların neler olduğu (üçüncü şahıs
–DIr ekinin en başta verilmesi gibi) ve öğreticinin bunlara nasıl
müdahale edebileceği konuşuldu.
- Öğreticiler, ilk Türkçe dersinde neler yaptıklarını anlattılar.
- Emine Hoşoğlu Doğan, Temel Türkçe 1 dersinde dilbilgisi konularını ve
temaları birbiriyle bağlantılı olarak ne şekilde ve hangi sırayla
verdiğini anlattı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder